Reisevillkår

Nedenstående følger reisevilkår for Buss & Reiseservice AS. Vilkårene gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle reisen.
Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser, går Buss & Reiseservice AS sine reisevilkår foran, da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i
visse tilfeller.

1. Påmelding
Påmelding gjør du via pr. telefon, epost eller via vår nettside. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst forsikre at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted.

2. Depositum og sluttbetaling
Vilkår for betaling framgår på din faktura. Depositums faktura kr 1000,- blir sendt ut ved bestilling. Rest av turpris skal betales innen 30 dager før avreise, om ikke annet er særskilt avtalt.

3. Endringer og avvik ved reise
Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet. Buss & Reiseservice AS har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for.
Buss & Reiseservice AS gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes. Enkelte endringer kan være mulig å gjøre etter at bestillingen er bekreftet. Eventuelle gebyrer som kreves av flyselskaper og/eller andre underleverandører belastes. Vær oppmerksom på at når man reiser med rutefly, har de ulike flyselskapene en varierende siste frist for endringer.

4. Avbestilling mot gebyr
Den reisende har rett til å kansellere reisen som følger:
Hvis ikke annet er særskilt avtalt og beskrevet på bekreftelsen.
Ved avbestilling 30 dager før avreise, blir depositumet på turen belastet.
Ved avbestilling 29 – 15 dager før avreise, blir 50% av turprisen belastet
Ved avbestilling 14 – 0 dager før avreise, blir 100% av turprisen belastet.
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.

5. Avbestilling/kansellering ved ekstraordinære omstendigheter
Reisebransjen og Buss & Reiseservice AS følger UD reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er
rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt* Buss & Reiseservice AS av dersom:
5.1 Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor Buss & Reiseservice AS kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige
smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
5.2 Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som med rimelighet ikke kunne forutse.

6. Reise- og avbestillingsforsikring
Buss & Reiseservice AS anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. Buss & Reiseservice AS anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. Buss & Reiseservice AS har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.

7. Pass og visum
Selv om det ikke er passtvang innenfor Schengen, vil mange flyselskap og hoteller likevel kreve gyldig legitimasjon. Utenfor Norge anbefaler Buss & Reiseservice AS pass som gyldig legitimasjon. Enkelte av våre samarbeidspartnere anser pass som den eneste gyldige formen for legitimasjon, også i Europa. Vær oppmerksom på at det i en del tilfeller kreves at passet er gyldig i minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet. Det er den reisendes ansvar å sørge for å ha gyldig pass/ legitimasjon og eventuelt visum som er nødvendig på reisen, både for seg selv og den/de man bestiller for.

8. Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum antall deltakere. Ved færre deltakere kan Buss & Reiseservice AS eventuelt kansellere reisen eller øke prisen. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise. Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor Buss & Reiseservice AS kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter Buss & Reiseservice AS forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20
dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom/lugar eller del i dobbeltrom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling, skal meddeles den reisende skriftlig.
Reisen kan bli påvirket av forhold utenfor Buss & Reiseservice AS kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av reisen, vil Buss & Reiseservice AS foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og over
nattingssted. Buss & Reiseservice AS vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer.

9. Den reisendes plikter
Den reisende bør kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og Buss & Reiseservice AS representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise. Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis hun/han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor. Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis hun/han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.

10. Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til Buss & Reiseservice AS sjåfør/reiseleder eller til Buss & Reiseservice AS kundeservice, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til Buss & Reiseservice AS senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller Buss & Reiseservice AS, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.

11. Generelle vilkår
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».

12. Medlem av Reisegarantifondet i Norge
Buss & Reiseservice AS gir reisegaranti til Reisegarantifondet i Norge som sikkerhet for reisen din.

13. Markedsføring
Når du bestiller reisen, kobles du til markedsføringsutsendelser som nyhetsbrev. Hvis du ikke ønsker å motta den, er det en mulighet for å melde deg av i hver utsendelse.


SE: ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER

La deg inspirere av våre reisetilbud!

Utforsk vår reisekatalog og finn inspirasjon til årets reiser. Enten du drømmer om storslåtte naturopplevelser, kulturelle høydepunkter eller avslappende dager, har vi noe for enhver smak. Start planleggingen i dag og la oss hjelpe deg med å gjøre drømmene dine til virkelighet!